Budeme jednou svítit živými bakteriemi?

zuzka | Věda | 4.6.2012

Vědci na univerzitě v San Diegu objevili způsob, jak synchronizovat svítící bakterie Escherichia Coli a vytvořit tak živou obrazovku.

Profesor Jeff Hasty se tímto výzkumem zabývá již několik let. První úspěchy svého týmu publikoval v roce 2008, kdy se jim povedlo uvnitř bakteriální buňky postavit biologické hodiny, které regulují výdej světla. Bakterie pak bliká nebo žhne.

O dva roky později se vědeckému týmu povedlo synchronizovat svícení celé kolonie bakterií pomocí snímání bakteriální komunikace, tedy snímání předávání signálů mezi bakteriemi pomocí přenosových molekul (quorum sensing). Takto se rozsvítí celá kolonie, kterou vědci nazývají biopixelem, což je v podstatě obdoba svítícího pixelu v obrazovkách monitorů či televizí.

Tento způsob synchronizace funguje pouze v rámci kolonie a ne mezi miliony bakterií v tisících kolonií najednou. To však výzkumníci vyřešili záhy, když zjistili, že každá kolonie vydává specifický plynový signál, který se dá přenést na ostatní kolonie v rámci mikrofluidního čipu a sjednotit tak svícení několika milionů bakterií v různých biopixelech. Tímto způsobem je možné vytvořit čipy ve velikosti krycího sklíčka, které obsahují až 60 milionů bakteriálních buněk a až 13 tisíc biopixelů.

Protože jsou bakterie citlivé vůči různým znečišťujícím látkám a organismům, vědci doufají v jejich využití pro bakteriální biosensory, jejichž výhodou by měla být hlavně rychlá reakce na změny chemického složení v prostředí. Bakteriální biosensor by tak na přítomnost cílové látky reagoval rozsvícením či blikáním.

Zdroj: ucsdnews.ucsd.edu