Raleigh se chce stát prvním městem osvětlovaným LED technologií

peta | Zajímavé využití LED | 13.2.2007

Starosta Raleighu na tiskové konferenciMěsto Raleigh v Severní Karolíně spustilo za notné pomoci společnosti Cree pilotní projekt změny veřejného osvětlení z technologie sodíkových výbojek na LED. Zatím se to týká jen jednoho městského parkoviště v centru, ale plány jsou na kompletní osvětlení v ulicích. Město si slibuje snížení spotřeby elektřiny a díky vysoké životnosti LED svítidel i nižší náklady na údržbu. Více se dočtete na CNETu či v tiskové zprávě starosty Raleighu.

Určitě velmi chválihodný počin propagace LED technologie pro segment komerční i domácí osvětlovací techniky a bezesporu dobré PR pro Cree, nicméně musím přiznat, že některé informace v tiskové zprávě si trochu zahrávají s uvěřitelností – například to, že projekt snižuje se současně komerčně produkovanými LED od Cree spotřebu energie o více než 40%. Vzhledem k tomu, že LED od Cree mají cca poloviční účinnost oproti vysokotlakým sodíkovým výbojkám, tak toho asi dosáhnou pouze snížením světelného výkonu…

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehlasováno)
Loading...

6 komentáře »

  1. Škoda že neuvádí, jaké typy výbojek tam nyní mají. Pokud by tam totiž měli stejné, jako jsou běžné baňaté u nás, pak jen výměnou za lampy s rovným dnem by ušetřili právě kolem 40% aniž by se snížil světelný výkon. Je to i o tom, zda svítíme na zem nebo i na oblohu. Zajímavý nápad :)

    Comment by MaG — 16.2.2007 @ 23:15

  2. 40% hmm! Asi tam maju original nizkotlakove sodikove z roku +- 1930 kedy boli vynajdene. Alebo, pouzivaju LED ktore budu vynajdene v blizkej buducnosti (ak je k dispozicii stroj casu).

    Comment by kkkk — 17.1.2010 @ 2:25

  3. To snížení příkonu je možné realizovat při zachování kvality osvětlení i se současnými LED, které mají účinost na úrovni 2/3 nahrazovaných zdrojů (sodíků)
    Je to možné díky tomu, že stávající svítidla mají velmi mizerně vyřešeno tvarování svazku. V důsledku toho je v osvětlované ploše nerovnoměrnost (typicky 1:3 na komunikacích, na parkovištích ještě více, normy definují různé třídy podle nároků na kvalitu, přičemž norma předepisuje osvětlenost v tom minimu!) a dále světlo svítí i tam kam nemá (plochy mimo komunuikaci, úplně do luftu a to nejhorší do očí řidičů).
    Tok LED se dá mnohem lépe tvarovat a tak se teoreticky i prakticky dá dosáhnout jmenovitá osvětlenost dle normy s mnohem menšími lumeny. Musí se však ta osvětlenost zajistit skutečně rovnoměrná. To je zatím hudba budoucnosti a není náhodou, že město Raleigh v Severní Karolíně začíná svůj experiment na parkovišti i když jim pomáhá sama firma Cree.
    Ve světě i u nás je v současnosti zvykem to packat ještě mnohem hůře
    – na http://www.odbornecasopisy.cz/ v časopise Světlo je v jednom z nedávných čísel o tom odstrašující reportáž.
    Dále – pokud odstraníme oslnění, lze při subjektivním zachování kvality vidění světelný tok soustavy dál snížit.
    Zkrátka nejde jen o hrubé lumeny na watt, ale rozhoduje i kvalita osvětlovací soustavy.

    Comment by Jizby — 2.3.2010 @ 16:10

  4. Jen bych upozornil, že článek nad touto diskusí je již tři roky starý :) Jinak další úspory při použití LED vycházejí například z možnosti adaptivního snižování výkonu – když je ulice prázdná, výkon VO se sníží, jakmile je zaznamenán pohyb, výkon se zvýší…

    Comment by jirik — 2.3.2010 @ 17:00

  5. ok, článek je strarý, nicméně problematika aktuální a myslím si, že to jsem napsal platí stále

    Comment by Jizby — 3.3.2010 @ 11:14

  6. Ano, urcite. To bylo spis pro pana kkkk :)

    Comment by jirik — 3.3.2010 @ 15:02

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Zanechat komentář

O nás | Vydáváno s pomocí ARIGA s.r.o. | Powered by WordPress | Theme by Roy Tanck